De Burght biedt leerlingen een veilige en uitdagende plek om op te groeien en zich optimaal te ontwikkelen.
In onderstaande testimonials vertellen leerkrachten hoe de school dat doet en vertellen ouders en leerlingen hoe zij dat ervaren.

“We heten de Burght maar zijn zeker geen vesting”

“Onze school heeft wel wat weg van een burcht met de grachtenpanden aan Keizersgracht en Herengracht die de grote binnenspeelplaats omsluiten. Dat geeft een heerlijk beschermd gevoel, maar de Burght is zeker geen onneembare vesting. We verwelkomen iedere nieuwe leerling, waar hij of zij ook vandaan komt.

De Burght staat middenin het culturele hart van Nederland en binnen de school ontmoet je de wereld. Kinderen uit allerlei culturen en windstreken kom je bij ons tegen. Zo leren ze verder te kijken en nieuwsgierig te zijn naar hoe dingen echt zitten. We leren van elkaar Amsterdamse wereldburgers te worden.”

“Je loopt nooit alleen“

“Uw kinderen worden gezien op de Burght. We weten waar ze goed en minder goed in zijn en ondersteunen ze. Kinderen die meer hulp nodig hebben worden extra begeleid. Er wordt naar één leerdoel toegewerkt dat door de leerkracht is aangegeven.

Kinderen die wat extra verdieping en verrijking verdienen krijgen ons plus arrangement. De lessen worden zowel door eigen leerkrachten als door externe aanbieders verzorgd. Ook voor kinderen die het sociaal of emotioneel wat moeilijk hebben zijn we er. Op de Burght loop je nooit alleen.”

Marjan Gietermans, directeur

“De bofkontjes van de onderbouw vallen met hun neus in de boter”

“Goed onderwijs komt niet perse uit mooie gebouwen. Dat neemt niet weg dat we heel blij zijn met de geslaagde renovatie aan de Keizersgracht.

Kinderen kunnen hun eerste jaren in een mooi gebouw doorbrengen en heerlijk klauteren in het gloednieuwe houten speeldorp op ons bijzondere speelplein.

In deze veilige omgeving leren we de kinderen stap voor stap zelfstandig in de wereld te staan, verschillen te omarmen en samen het beste in elkaar naar boven te halen.”
Marjan Gietermans, directeur

“Al onze 7 kinderen hup naar de Burght“

“Na Jazz, die er als eerste naartoe ging, was het voor ons duidelijk.
Dit is de school die je als ouder wenst voor je kind. Super goed onderwijs, fantastische docenten en een enorm fijne sfeer. Leuke kinderen en leuke ouders; kunstenaars, artiesten, bankjongens of BNers. Het maakt niet uit, allemaal even betrokken.
Cynthia, mijn vrouw, geeft na schooltijd kookles in het gebouw aan de Keizersgracht. Jazz, Kik en Loïs zijn al een tijdje van de Burght,
Pixie ging afgelopen jaar naar het Vossius. Twiggy, Seven en Oos zitten in de midden- en onderbouw.
Als Oos klaar is, bracht ik 22 jaar onze kinderen naar de Burght en haalde ze ook weer op trouwens, haha. Dus ik verwacht daar zeker wel een tegeltje voor.”
Iven Cudogham, vader van Jazz, Kik, Loïs, Pixie, Twiggy, Seven en Oos

“Finding out what's the best school was the most difficult“

“Although I regularly travel to London for my work at Eurosport and WarnerBros Discovery, the choice for the Netherlands and Amsterdam was made fairly quick. I am Irish, my husband Mourad is French and we visited Amsterdam several times, so we knew the city a bit.

We found a great house on the Egelantiersgracht, but it was essential for us that we found a school that was as good as it was welcoming. We set up a meeting at de Burght and immediately knew it was the school for us. Our children are incredibly happy there.

We wanted to give something back to the school, so Mourad put himself forward for election for the MR, the participation council.“

Orla Chennaoui, mother of Eve 5a and Austin 1/2a

“Ze zeggen dat de Burght de beste basisschool van Amsterdam is”

“Ik vind het gewoon een hele leuke school. Samen met een aantal meiden uit de klas gaan we naar hockey en met een andere goede vriendin zit ik op toneel. En we hebben ook een groepje waar we regelmatig mee afspreken na school.

Het is wel bijzonder, de school zo aan de gracht. Daardoor is net alles anders. Sinterklaas die met de boot aankomt op de Herengracht. Met de cultuurboot naar de Hermitage en treden we op in het Muziekgebouw aan ’t IJ met ZingZo.

Tijdens de Leonardo lessen heb ik toffe dingen gemaakt: een schoonmaakrobot, een flipperkast en nog veel meer. Het staat overal in huis. De leraren zijn allemaal heel verschillend, iedereen heeft zijn eigen stijl. Het is jammer dat ik hier straks weg ben, maar kijk ook uit naar het 4e Gym.

Lot Wensveen uit 8b

“De Burght leert kinderen lezen leuk vinden”

“Kinderen lezen steeds minder. Lezen moet opboksen tegen steeds meer andere vrijetijdsbestedingen zoals gamen, Netflix, YouTube en TikTok. Als directeur van de CPNB (Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek), Kinderboekenweek en de Nationale Voorleesdagen was ik dan ook blij verrast om te zien dat
de Burght er alles aan doet om kinderen leesplezier te geven.

Naast de lessen mogen ze elke dag een half uur vrij lezen. Ook de eigen boekenmarkt, de boeken-Podcast en het meedoen aan de voorleeswedstrijden helpen daarbij. Onze zoons Joep en Boris vinden de Burght een hele fijne school dus is het leuk af en toe te kunnen helpen bij de leesactiviteiten van de school”.

Eveline Aendekerk, moeder van Joep 7a en Boris 4b

“We zijn trots dat we dat ieder jaar weer waarmaken”

“Dat kinderen blij zijn, zich gezien en gelukkig voelen op de Burght, merk je als ouder vrij snel. Of onze belofte ‘een solide basis voor een mooie toekomst’ uitkomt, moet je als ouder maar afwachten.
We zijn trots dat we als team die belofte ieder jaar weer waarmaken.

Dat laten de resultaten van de eindtoets zien, maar je merkt het ook aan onze leerlingen. Ze staan stevig in hun schoenen, helemaal klaar om hun volgende stap te maken.
Het reguliere lesprogramma, aangepast aan de behoefte van ieder kind, samen met ons unieke Leonardo programma blijkt steeds weer de gouden optelsom“.

Marjan Gietermans, directeur, ex-leerling van de Burght (1974-1980)